مشاهير /مشاهير العرب

كلمات أغنية محمد منير في حفل نقل 22 مومياء ملكية مصرية

يشارك الفنان محمد منير اليوم، بأغنية ضمن موكب "الرحلة الذهبية" لنقل 22 مومياء ملكية مصرية من المتحف المصري بميدان التحرير إلى متحف الحضارة في الفسطاط.

موكب المومياوات المصرية
موكب المومياوات المصرية يضم 22 ملكا مصريا

وتقول كلمات الأغنية: أنا اللي عمري يوم كليت ولا مليت.. أنا اللي في وش زمني وقفت ولا اتهزيت.. أنا الفكرة اللي عايشة سنين.. أنا الموضوع.. أنا الصوت اللي وقت الصمت كان مسموع.

 

بداية كل شيء موجود.. سنين والمستحيل تتعد.. حضارة عمرها ممدود.. تاريخ عمره بعمر الأرض.. أنا الشمس اللي بعتت نور.. ونورت الطريق للكون.. أنا مصر اللي من غيري.. ميزان الدنيا دي يختل”.

 

حروف اسمي في أول فصل.. في كل كتاب وكل زمان.. أنا كل الفروع والأصل.. وليا أثر في كل مكان.. أنا الشمس اللي بعتت نور.. ونورت الطريق للأرض”، وهي من كلمات أمير طعيمة، وألحان هشام نزيه.

 

وأكد محمد منير خلال مداخلته الهاتفية لبرنامج "عظمة يا فن": أنا فخور إني بشارك في حدث عظيم زي موكب نقل المومياوات، عيشت طفولتي ما بين الآثار، ولما كبرت عرفت إني اتربيت رباية ملوكي، وسعيد جدًا بترشيحي للعمل دا.

 

تابع قائلا: سعيد جدًا بمشاركتي بحنجرتي في الموكب بكرا، ومعلش بنعوق المرور عشان الفراعنة العظماء، أنا فخور وكل زمايلي المشاركين في العروض اللي هنشوفها بكرا، وفخور إني هشارك بحنجرتي ودا أحلى ما هقدمه، مبروك على مصر، العالم كله مستني.

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا أنستغرام سيدتي

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر تويتر "سيدتي فن"

المزيد من مشاهير العرب

X